když železnice nebude Popelkou sopečný popel nemusí být rizikem

19. 4. 2010 19:00
Rubrika: co mě zajímá

Výbuch sopky na Islandu ochromil leteckou dopravu v globálním měřítku a ukázal závislost společnosti na tomto druhu dopravy. Zatímco pro mezikontinentální cesty má ta letecká nezastupitelnou úlohu, pro vnitrozemní cestování do vzdálenosti cca 1000 km zná lidstvo alternativu. Železnice opět prokázala, že je jediným druhem dopravy, který je připraven bez zásadních problémů zvládnout přepravit velké množství cestujících – i přes nepřízeň v oblacích.

Vysokorychlostní železnice je bezpečná, kapacitní a šetrná k životnímu prostředí. Přitom rychlosti vlaků v běžném provozu se blíží hodnotě 350 km/h. A ve vyspělé Evropě se i přes ekonomické zvýhodnění ostatních druhů dopravy úspěšně rozvíjejí. Byl by však omyl si myslet, že rychlovlaky jsou vhodné jen pro státy s velkou rozlohou. Švýcarsko postavilo novou, rychlou trať mezi Bernem a Curychem a železnici tam využije více jak 85% cestujícím mezi těmito městy.

Kdybychom v rychlých železnicích drželi alespoň trochu krok s Evropou, mnoho letadel by nemuselo létat vůbec. Cestující by tak byli ušetřeni mnohdy složité dopravy na letiště a dlouhých odbavovacích časů. Vysokorychlostní tratě by přitom napojily také mnoho dalších měst České republiky a tak zásadně zrychlily vnitrostátní dopravu. Jedině pomocí vysokorychlostní železnice může Evropa snížit svoji závislost na letecké dopravě a tím i na fosilních palivech.

Zdroj http://dopravni.net/

Zobrazeno 598×

Komentáře

Napsat komentář »

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.

Autor blogu Grafická šablona Nuvio